От хижа Вихрен до заслон Тевно езеро

от wiki.bgmountains.org
Версия от 18:34, 26 април 2013 на Dido (Беседа | приноси)

(разл) ← По-стара версия | Преглед на текущата версия (разл) | По-нова версия → (разл)
Направо към: навигация, търсене

Banderitsa IMG 9515.jpg Бъндеришките езера, Вихрен, Тодорка

Описаният маршрут от хижа Вихрен до заслон Тевно езеро бе осъществен през юли 2010.

Изходен пункт

Изходния пункт е град Банско. Банско отстои на:

Автомобилни маршрути

• 150 км от София, Владая по шосе Е79, отбивка към Предел и Разлог при Симитли

Маршрути публичен транспорт

• С влак - теснолинейка от гара Септември до гара Банско през Велинград (125 км).
  • С автобус, София-Банско (3 часа, цена на билета 13 лева):За разписание от други населени места виж страницата на Bansko.net

Всички маршрути към Банско...

Начална точка

хижа Вихрен

Началната точка е хижа Вихрен при координати 41°45′24.02″ с. ш. 23°24′58.09″ и. д. / 41.756672° с. ш. 23.416136° и. д. (G) и надморска височина 1970 метра.

До нея се стига от град Банско по асфалтово шосе 15 км по северните склонове на Тодорин връх (Тодорка) през долините на реките Икришча и Бъндерица

Основна маркировка

Червена

Описание на маршрута

От хижа Вихрен започва маркирана със зелена и червена боя пътека. Червената марка за з. Тевно езеро се дублира със зелена (за хижа Демяница) до Жабешкото езеро. Началото на пътеката е при задната страна на хижата, до моста над река Бъндерица. Мостът се пресича и се върви изцяло по десния бряг на реката при азимут 180° (Ю). Следва кратко изкачване по скалист праг, пътеката вие сред клекови гъсталаци и навлиза при поляните на местността Равнако (0.75 км, 0:15 часа от началото, 2060 м височина). Тук е отбивката към езерото Окото, което отстои на 50 м вляво.

Василашки езера
Двете Тодорини езера

Пътеката напуска Равнако, азимут 150° (ЮИ) и навлиза в клековите гъсталаци на Бъндеришкия циркус. Клекът е добре просечен, но придвижването е затруднено заради облите камъни по пътеката. Скоро (1.7 км, 00:45 часа от началото, 2180 м височина) достигаме поляна, където метален кол маркира разклона за Рибното Бъндеришко езеро (вдясно, немаркирана утъпкана пътека). Продължаваме вляво по маркираната със зелена и червена боя пътека. Скоро клекът изчезва, пътеката вие през тревни пасажи и достига до Жабешкото езеро (2.6 км, 01:30 часа от началото, 2320 м височина). При Жабешкото езеро се разклоняват двете пътеки. Направо продължава маркираната със зелена боя пътека за Премката между Тодорин връх и Василшаки чукар, Василашки езера и хижа Демяница. Маркираната с червено пътека за заслон Тевно езеро продължва надясно (азимут 190°, Ю) към Башлийска порта и Типиците.

Пътеката за з. Тевно езеро продължава надясно по червената марка. Следва кратко слизане към оттока на Дългото Бъндеришко езеро (2.9 км, 01:40 часа от началото, 2300 м височина). При Дългото Бъндеришко езеро е последния извор с вода за пиене преди заслона! Пътеката заобикаля езерото от ЮЗ и плавно започва да изкачва каменистия скат под северните тераси на връх Бъндеришки чукар (азимут 120°, ЮИ). Това е най-трудната част от маршрута. Пътеката минава през поредица от каменисти сипеи, които трябва да се пресекат с повишено внимание. След сипеите пътеката изкачва няколко тревисто-каменисти тераски и излиза на малко заравнение при горните Бъндеришки езера (3.8 км, 02:20 часа от началото, 2480 м височина). След стръмно изкачване по сипей от едри гранитни блокове пътеката излиза на главното било на 2560 м височина (3.2 км, 02:40 часа от началото).

Следва най-обзорната част от маршрута - траверсирането на главното било през Типиците до Мозговишка порта. Първоначално пътеката се движи на СИ (азимут 55°) и малко преди връх Василашки чукар прави завой на 90°, ЮИ (азимут 140 °), което е и основната посока до Мозговишка порта. Пътеката подсича каменистия сипей южно от връх Опрено и излиза при връх Типиц (2645 м), 4.8 км, 03:20 часа от началото). Вляво